Gratis nieuwsbrief

Veranderingen bij Starbucks?

14-11-2017 | Selwyn Duijvestijn

Contrair

Veranderingen bij Starbucks?

Veranderingen bij Starbucks?

Aan het oppervlak waren de kwartaal resultaten niet best van Starbucks Corporation's (NASDAQ:SBUX). De omzet daalde licht met 2% en winst per aandeel bleef vlak, omdat het bedrijf over het laatste jaar aandelen terugkocht.

Echter, voordat je snel de aandelen verkoopt is het belangrijk te weten dat dezelfde periode vorig jaar een week langer was. Wanneer je het inkomen aanpast en de twee perioden opnieuw verlijkt, zijn de resultaten iets beter maar niet perfect.

Voor iedereen wiens naam verkeerd wordt geschreven bij Starbucks een  Marktgevoel abonnement vanaf 99,-!

De kwartaalcijfers

Starbucks rapporteerde een omzet van $5.7 miljard in het vierde kwartaal, bijna exact hetzelfde als hetzelfde kwartaal vorig jaar. Vanwege de opstelling van de fiscale perioden was het voorgaande jaar echter een week langer. Wanneer de cijfers worden vergeleken met dezelfde dertien weken als in 2016 steeg de omzet met 8%.

Eén van de meest besproken maatstaven is het aantal verkopen in dezelfde winkels, comps. Comps bestaan enkel uit cafés die Starbucks bezit gedurende het hele kwartaal in vergelijking met dezelfde 13-weken periode in 2016.

Globale comps stegen met 2% terwijl de Amerikaanse comps stegen met 3%. Globale comps stegen echter ook met 3% wanneer de tijdelijke sluiting vanwege orkaan Irma en Hervey van meer dan 1000 cafés wordt meegerekend. China/Azië Pacifische gebied comps stegen met 2%, China zag een grotere stijging van 8%.

De groeistrategie in de VS

In de VS bestaat de groeistrategie uit drie onderdelen, het "digitale vliegwiel", voedsel innovatie en Reserve en Roastery.

Het "digitale vliegwiel" omvat een aantal dingen waaronder het loyaliteitsprogramma, mobiele betalingen, mobiel bestellen en betalen en prepaid kaarten. In de VS steeg het aantal leden van Starbucks Rewards met 11% en bestaat reeds uit 13.3 miljoen actieve gebruikers welke goed zijn voor 36% van verkopen in de VS. Mobiel bestellen en betalen werd iets populairder in vergelijking tot het voorgaande kwartaal en is nu goed voor 10% van de verkopen.

Verkopen van voedselproducten verbeteren langzaam. De verkopen van voedsel bereikte voor het eerst 21% van de totale verkopen. Hoewel de marges op voedselproducten lager is dan op drank, zijn het met name extra verkopen naast een koffie. Voedselverkopen maakte een negatieve impact op de operationele marge van 90 basispunten in het kwartaal.

Starbucks heeft nog geen significante voortgang geboekt met de uitbreiding van Reserve en Raostery cafés. Het bedrijf liet echter weten dat het van plan is niet alleen Reserve cafés te openen met Princi producten, maar dat het ook Princi winkels gaat openen en daar Starbucks Reserve koffie aanbiedt. Veel van de Reserve cafés ondergaan nu de verbouwing en zullen in 2018 openen.

Pak een koffie en scroll nu gratis door het nieuws op uw mobiel. Meld u aan  voor onze Whatsapp dienst!

China / Azië en het paficische gebied boeken significante winst

Hoewel Starbucks zich richt op het inzetten van technologie en digitale relaties met zijn klanten in de VS, blijft China de belangrijkste markt op de lange termijn. Maw zei dat de CAP regio goed is voor bijna de helft van de non-GAAP operationele inkomsten groei in 2017. Deze markt is niet alleen klaar voor geaccelereerde uitbreiding, maar is ook klaar om enorme inkomsten groei te genereren.

Dit is de hoofdreden dat het bedrijf zijn Chinese partner voor $1.3 miljard uitkocht en volledig eigendom en operationeel wilde over de 1300 cafés in China. Hoewel de CAP regio maar 2% comps groei zag, was de comps groei in China 8% in het afgelopen kwartaal. Starbucks bezit momenteel over bijna 3000 cafés in China, 550 meer dan aan het begin van 2017 en goed op weg naar het doel van 5000 in 2020.

Verkopen groeide 14% in CAP het laatste kwartaal op een valuta neutrale basis, terwijl het operationele inkomen met 16% steeg.

Voor iedereen wiens naam verkeerd wordt geschreven bij Starbucks een  Marktgevoel abonnement vanaf 99,-!

Aanpassing van verwachtingen

Naast de strategie hierboven maakte het bedrijf een aantal veranderingen bekend. Ten eerste heeft het besloten het Tazo theemerk te verkopen aan Unilever. Het management zei dat zij zich willen richten op Teavana, wat een waardevol onderdeel is van het aanbod in Starbucks cafés. Het bedrijf breidt daarnaast zijn assortiment uit met gebottelde thee, nadat het een samenwerking aanging met AB InBev. Teavana blijkt ook populair in China, zowel in de Starbucks cafés als in detailhandel.

Tevens kondigde het bedrijf een samenwerking aan met JPMorgan, waarmee het een co-branded kredietkaart gaat aanbieden in combinatie met het Rewards programma.

Als laatste update het bedrijf zijn lange termijn vooruitzichten, Starbucks deed dit voor het laatst in 2010. Vanaf nu verwacht het management een jaarlijkse groei van 3% tot 5% te maken in comps, hoge enkel cijfer jaarlijkse omzetgroei en winst-per-aandeel groei van 12% of meer.

Naast het matigen van de verwachtingen voor toekomstige groei versnelt Starbucks zijn uitgaven om aandelen terug te kopen en dividend te verhogen. De komende drie jaar is het van plan $15 miljard uit te geven aan terugkopen en dividend verhogingen. Volgend jaar is het bedrijf van plan 2300 nieuwe cafés te openen wereldwijd, waarvan 1100 in de CAP regio.

Voor iedereen wiens naam verkeerd wordt geschreven bij Starbucks een  Marktgevoel abonnement vanaf 99,-!

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. Marktgevoel is niet verantwoordelijkheid of aansprakelijk voor de door u behaalde resultaten.De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt.Lees ook de volledige disclaimer. Marktgevoel BV weerhoudt zich van het innemen van posities op de financiele markten. Op deze pagina vindt u de posities van Marktgevoel BV en haar auteurs.

Reacties van beleggers:

   

De volgende beurstip...

Met het Contrair beleggen abonnement ontvangt u iedere eerste maandag van de maand één concrete contraire beurstip. Dit betekent dat u een uitgebreid rapport van minimaal 800 woorden ontvangt met een duidelijke heldere visie over één sterk ondergewaard bedrijf.

Natuurlijk kunt u nu en dan een winstje meepakken door met de massa mee te gaan, maar het is vaak lucratiever te zoeken naar aandelen die ondergewaardeerd zijn.

Contrair beleggen

Contrair beleggen is onze specialiteit en betekent:

  • 12 concrete beurstips per jaar
  • Anders dan de gemiddelde grijze beursanalist
  • Een eigen koers durven varen
  • Een trackrecord vanaf 2009

Abonneer nu! | slechts € 99,- per jaar!