Gratis nieuwsbrief

7 Wireless Pay methodes die we ook willen!

10-10-2017 | Selwyn Duijvestijn

Groeibriljant

7 Wireless Pay methodes die we ook willen!

7 Wireless Pay methodes die we ook willen!

Betalen is ruilhandel, dat weten we allemaal. Vroeger kon men een schaap ruilen voor hout. Tulpenbollen, port, vrouwen, echt alles was verhandelbaar. In deze dagen van de Euro en de Bitcoin zien we innovatieve manieren om goederen, diensten en kapitaal van eigenaar te doen wisselen. Een van die manieren is de contactloze betaling. Niet met uw pasje, maar met uw mobiel. Wireless Pay heeft de toekomst!

Ik gleuf het niet!

Wanneer heeft u voor het laatst de magneetstrip in een pinautomaat gebruikt? Praktisch alle Nederlanders hebben een bankpas met een chip erop en zelfs met NFC-technologie. NFC staat voor Near Field Communication: de manier van datatransmissie bij contactloze betaling. Even de pas tegen de pinautomaat houden en er is betaald zonder ook maar 1 knop ingedrukt te hebben.

Is dit veilig?
payment-systems-1169825_640.jpg

Ja en nee. Alle aanbieders beweren dat er geen informatie wordt opgeslagen, afgetapt of gekopieerd wanneer een transactie wordt gepleegd. En alle noodzakelijke gegevens op de telefoon zelf kunnen altijd worden verwijderd als de gebruiker overschakelt naar een nieuwe telefoon.

Aan de andere kant kunt u uw telefoon kwijtraken, net zoals uw fysieke bankpas en creditcard. Vandaar het belang van codering en vingerafdrukherkenning. Er zal altijd wel een marge blijven voor fraude. Ook zakkenrollers gaan immers met hun tijd mee. Bij bankpasjes is voor uitgaven tot 25 euro geen aanvullende identificatie nodig. Iedereen kan met uw bankpasje zonder argwaan te wekken meerdere kleine aankopen doen. Bij bijvoorbeeld Apple Pay is identificatie echter ook voor kleinere uitgaven verplicht.

Apple Pay

Apple Pay werd geïntroduceerd in oktober 2014, gelijktijdig met besturingssysteem iOS 8 (inmiddels zitten we op iOS 11). Het aantal banken dat de methode ondersteunde steeg in korte tijd naar 750. Ook de consument ging en masse overstag. Zo steeg bij supermarkt Whole Foods het aantal contactloze betalingen met 400 procent.

Onder de aangesloten 220.000 winkelbedrijven zijn natuurlijk bekende namen als . McDonald’s, Subway, Staples en Nike. Ook warenhuizen Bloomingdale’s en Macy’s accepteren het systeem van Apple. Apple Pay is voorlopig nog niet officieel uitgerold in Nederland. Rabobank en ING zijn al wel geïnteresseerd.

Apple Pay groeit nog steeds hard, maar met de Pixel 2 telefoon kan dit wel eens  moeilijker worden.

Samsung Pay

Waar Apple gaat, volgt Samsung op de voet. Sinds de zomer van 2015 heeft het Zuid-Koreaanse bedrijf zijn eigen Pay-systeem op de markt. Vanaf de introductie doen MasterCard en VISA als partners volop mee. Ook met vier grote Amerikaanse banken (JP Morgan Chase, Bank of America, Citibank en US Bank) werden direct deals gesloten. Een slimme zet van Samsung. Samenwerken levert direct voordelen op, ook voor de consument. Geen apart tegoed op een nieuwe rekening hoeven storten, u blijft gewoon gebruikmaken van de pas en de rekening die u al hebt.

Yandex

Yandex.Money is een joint-venture van Yandex (Ruslands eigen Google) en Sberbank, de grootste bank van Oost-Europa. Yandex.Money is veruit het grootste online betaalsysteem in Rusland. Niet alleen voor online shoppen maar ook voor het betalen van de energierekening, uw filmkaartje en uw mobiele telefoonabonnement. Ruim 18 miljoen klanten doen er hun dagelijkse betalingen mee.

Yandex.Money heeft een eigen achterban van liefst 25 miljoen gebruikers.

Google Wallet

De creditcard op uw smartphone van Google was eerst voorbehouden aan bezitters van een (Android) mobieltje met NFC-chip, maar na een update zit die NFC verwerkt in een sim-kaart. Helemaal vlekkeloos blijkt dat echter niet te werken en daarom is men op zoek gegaan naar een opvolger als betaalsysteem. Daarover zo dadelijk meer.

Met uw digitale budget kunt u al uw klanten- en kortingskaarten virtueel beheren. Die kunt u dus allemaal uit uw 'echte' portemonnee verwijderen. Handig!

Android Pay

android-pay-mobile-banking.pngGoogle lanceerde onlangs Android Pay, de opvolger van de Wallet. Het is een relatief simpele methode om te betalen met uw mobieltje.

Wat is het verschil met de al eerder uitgerolde Google Wallet? Het bedieningsgemak is veel beter. U hebt geen app nodig en geen pincode. De software zit al in het toestel. Het nieuwe systeem zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor transacties in winkels terwijl Google Wallet voortaan meer zal worden ingezet bij internetaankopen en het snel overmaken van kleine sommen geld naar vrienden. Handig als u een gemeenschappelijk potje wilt maken in een restaurant of kroeg.

Ook hier is de scheidingslijn tussen beide producten onduidelijk. Herkent u al  de twee gezichten van Google?

QIWI

QIWI is een provider voor betalingsdiensten. Hoewel dit bedrijf hoofdzakelijk actief is in Rusland waar het zich met name profileert in de betaling van Skype-producten, is het bedrijf gevestigd in Cyprus. Overigens levert het ook servicediensten in Amerika, de Verenigde Arabische Emiraten en Roemenië. Het is dus niet ontwikkeld voor transacties in winkels of in bijvoorbeeld het openbaar vervoer.

Het Skype-tegoed kan via zelfbedieningsterminals worden opgewaardeerd. Alles in roebels, uiteraard.

mPesa
MPesa.jpg

In veel Afrikaanse landen wordt zelfs meer betaald met een online betaalsysteem dan met papieren of zelfs plastic geld.
Vanwege vaak slechte persoonsadministratie kunnen in landen als Kenia veel mensen geen bankrekening openen.

M-Pesa is een systeem waarbij geld op een digitale rekening gekoppeld aan je telefoonrekening gestort kan worden en je dus alleen hoeft te zorgen voor een volle accu. 

Conclusie

Wie wordt marktleider in Pay? Samsungs oplossing lijkt iets breder toepasbaar. Het hebben van belangrijke partners (banken en winkels) en een grote groep merktrouwe gebruikers zullen dan ook de doorslag gaan geven. Het gaat, zoals vaker, tussen Apple en Samsung. Het is aan Google om zich vol in de strijd te mengen. En wat als de Russen komen? Marktgevoel volgt de strijd op de voet!

Altijd het laatste nieuws op uw mobiel. Dagelijkse beursupdates en meer, gratis!

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. Marktgevoel is niet verantwoordelijkheid of aansprakelijk voor de door u behaalde resultaten.De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt.Lees ook de volledige disclaimer. Marktgevoel BV weerhoudt zich van het innemen van posities op de financiele markten. Op deze pagina vindt u de posities van Marktgevoel BV en haar auteurs.

Reacties van beleggers:

   

De volgende beurstip...

Met het Contrair beleggen abonnement ontvangt u iedere eerste maandag van de maand één concrete contraire beurstip. Dit betekent dat u een uitgebreid rapport van minimaal 800 woorden ontvangt met een duidelijke heldere visie over één sterk ondergewaard bedrijf.

Natuurlijk kunt u nu en dan een winstje meepakken door met de massa mee te gaan, maar het is vaak lucratiever te zoeken naar aandelen die ondergewaardeerd zijn.

Contrair beleggen

Contrair beleggen is onze specialiteit en betekent:

  • 12 concrete beurstips per jaar
  • Anders dan de gemiddelde grijze beursanalist
  • Een eigen koers durven varen
  • Een trackrecord vanaf 2009

Abonneer nu! | slechts € 99,- per jaar!