Ontvang onze beurstips

Beleggen in virtual reality

24-05-2017 | Selwyn Duijvestijn

Tech, Virual-Reality

Beleggen in virtual reality

Beleggen in virtual reality

De laatste jaren zijn verschillende soorten technologieën in rap tempo populair geworden, al was het soms maar voor een korte tijd vanwege een te grote hype. Voor ons als beleggers maakt dit niet zoveel uit zolang we dit maar op tijd opmerken. Virtual reality wordt gezien als de technologie waar niemand omheen kan en dus is er ook rendement te behalen.

gaming-vr-wide.png

Sinds Facebook het bedrijf Oculus Rift voor 2 miljard dollar kocht, zijn er steeds meer grote spelers bijgekomen die zich willen gaan mengen in deze markt. Zo zei Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook, dat virtual reality de beste kandidaat is voor een nieuw computing platform. Veel technologiebedrijven lijken achter deze visie te staan.Naast Facebook zijn o.a. Google, Amazon en NVIDIA bezig om virtual reality op de markt te brengen en maken gamebedrijven als Activision Blizzard al plannen om games te ontwikkelen voor dit platform.

Lees meer: Deze aandelen profiteren van de groei in de gaming industrie

Dit zorgt ervoor dat overal op het internet enorme bedragen te vinden zijn als het gaat om wat de virtual reality markt in de nabije toekomst waard moet zijn. Goldman Sachs verwacht dat er in 2025 zo’n 80 miljard dollar zal omgaan in Virtual Reality land. Wie hier vroeg bij is zit dus direct op de eerste rij.

Denk contrair en kijk kritisch

Als het er te goed uitziet om waar te zijn, is het dat in de meeste gevallen helaas ook. Virtual Reality blijft -maar pas op voor een te grote hype. Beleggers moeten erg kritisch blijven en niet zomaar de opmerkingen van analisten beschouwen als de waarheid. In het verleden is vaker gebleken dat de potentie van nieuwe markten al snel, veel te hoog wordt ingeschat.

Neem bijvoorbeeld 3D printen. Deze sectror had zulke hoge verwachtingen opgeroepen dat aandelen die actief waren in deze markt, binnen enkele jaren hun koersen met een extreme snelheid zagen toenemen. Uiteindelijk bleek dat men veel te optimistisch was en kort daarna zakten deze koersen weer net zo hard in elkaar. Dit is een goed voorbeeld van de beurswijsheid van Warren Buffet: “Be greedy when others are fearfull and be fearfull when others are greedy”. Wees daarom altijd extra voorzichtig als de markt zo optimistisch is.

Overigens wordt virtual reality al tientallen jaren benoemd als “The next big thing” terwijl pas recent, echt grote stappen vooruit worden gezet. Het is dus niet alleen belangrijk om contrair en kritisch te zijn als het sentiment negatief is, maar ook juist als deze positief is.

Grote spelers

Een groot verschil met 3D printen is dat grote spelers als Alphabet’s Google en Facebook al volop bezig zijn om virtual reality verder te ontwikkelen. Beide partijen vergroten de belangstelling voor virtual reality door middel van toevoegingen als 360-graden video’s. Dit was met eerdere trends niet zo.

Partijen als Amazon en Netflix zijn bezig om een platform te ontwikkelen dat als toevoeging dient voor de content die zij bieden. Amazon wil de concurrentie daarbij verslaan door direct in te zetten op 3D. Doordat meerdere partijen hun eigen platform ontwikkelen ligt een platform-oorlog voor de hand.

Facebook’s Oculus Rift

Facebook is met Oculus Rift momenteel een topspeler in de markt. Het legt de focus vooral op de high-end markt. De Oculus Rift heeft dan ook een prijskaartje van 600 dollar en heeft een nog duurdere PC nodig om goed te werken. Uit een onderzoek van Valve blijkt echter dat er niet veel PC gamers zijn die ook daadwerkelijk bereid zijn een nieuwe, krachtigere pc aan te schaffen. Van de gamers die werden ondervraagd is minder dan 20% bereid dit te doen.

Facebook worstelt op dit moment vooral met de hoge kosten. De samenwerking met Microsoft zal er in de nabije toekomst voor zorgen dat de Oculus Rift perfect zal samenwerken met XBOX. PC gamers zullen voorlopig moeten kiezen voor een betere pc als zij willen genieten van virtual reality. 

In de nabije toekomst is het goed mogelijk dat de Oculus Rift voor meer gebruikt wordt dan alleen games. Facebook integreert nu al 360 graden video’s op de bestaande platformen en maakt dit beschikbaar voor advertenties. Ook de Oculus Rift zal in de toekomst advertenties gaan vertonen en is hiermee een mooie inkomstenbron voor Facebook.

Google Carboard

In tegenstelling tot Facebook legde Alphabet’s Google de focus op de low end markt met Google Cardboard, wat voor minder dan 10 dollar verkrijgbaar is. Cardboard werkt met de meeste moderne smartphones en heeft de weg vrijgemaakt voor Daydream, een nieuw platform dat op smartphones gebruikt kan worden.

De lage aanschafprijs zou het gemakkelijk moeten maken voor Google om de consument te bereiken. Het probleem met dit product is echter dat de functionaliteit op dit moment niet verder reikt dan 360 graden video’s. Niet uniek aangezien meerdere partijen dit aanbieden.

Google staat echter ook niet stil en blijft op het gebied van Virtual Reality innoveren. Niet lang geleden introduceerde het WorldSense in samenwerking met Lenovo en HTC. 

NVIDIA of AMD als alternatief

De grote spelers lijken het vooralsnog moeilijk te hebben om hun producten goed te positioneren in deze opkomende markt. Een platform-oorlog kan dan ook in het nadeel werken voor alle partijen. Omdat de winnaar van een eventuele platform-oorlog niet van te voren bekend is zal investeren lastig zijn. Een goed alternatief is investeren in een partij die afhankelijk is van één bril, maar de achterliggende technologie aanbied.

NVIDIA is op meerdere fronten aanwezig. Al jarenlang heeft NVIDIA het grootste marktaandeel in de pc-sector en ook met virtual reality lijkt geen enkele partij meer om NVIDIA heen te kunnen. NVIDIA heeft nu al videokaarten en processoren die ondersteuning bieden aan virtual reality. Deze producten zijn al te vinden in diverse pc’s. Het nadeel is echter dat de concurrentie groot is.

Hoewel NVIDIA de meeste belovende videokaarten biedt om virtual reality te ondersteunen is concurrent AMD beter gepositioneerd. De processor van AMD is namelijk te vinden in de gameconsoles Playstation 4 en XBOX. Verwacht wordt dat de gameconsole uiteindelijk de drager gaat worden voor virtual reality.

VR in de toekomst, nu contrair

Op de korte termijn zal virtual reality vooral gebruikt worden voor entertainment. Hoe verder de bedrijven komen met het ontwikkelen van de technologie, hoe meer het toegepast zal worden op de vraag uit de markt.

Virtual reality beperkt zich nu alleen nog tot entertainment waarbij gaming de grootste groeifactor is. Op de E3 (The Elecronic Entertainment Expo) beurs was de kracht van virtual reality goed te zien. Sony komt later dit jaar met een virtual reality gameset voor Playstation. Partijen als Microsoft’s Xbox en Nintendo lieten weten pas eind 2017 een VR-systeem op de markt te brengen. De kracht van virtual reality is echter groter dan de markt nu inschat.

In de auto-industrie wil men virtual reality inzetten om de klant een betere ervaring te bieden, nog voor de auto gezien te hebben. NASA wil virtual reality inzetten om te laten ervaren hoe het is om op Mars rond te lopen. Zo zijn er in dit vroege stadium al genoeg ideeën.

Er kunnen nog zeker wat jaren overheen gaan voordat virtual reality goed ontwikkeld is, maar in de tussentijd kan er al geprofiteerd worden van de hype die virtual reality met zich meebrengt door te investeren in de juiste aandelen.

Beleggen in de hele sector met een ETF

Inspelen op de groei van de game industrie en virtual reality kan goed uitpakken wanneer in een van deze bedrijven geïnvesteerd word. Omdat de ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen en de concurrentie groot is, lijkt de keuze voor een gaming ETF vooralsnog de beste manier om in te spelen op de opkomende Virtual Reality markt.

De ETF die wij als beste uit de bus vinden komen is de PureFunds Video Game Tech ETF. Deze ETF heeft grote spelers als onderliggende waarde: Activision Blizzard, Konami Holdings, Square-Enix Holding, Ubisoft Entertainment, Gree Inc, Nintendo, Electronic Arts, Take-Two Interactive software, NCSOFT Corp, Zynga Inc. Hiermee vangen beleggers alle vliegen in een klap en hoeft u niet te vrezen om de trend goed in te schatten, maar wel de boot te missen.

 

 

Spreiding blijft het sleutelwoord tot succes op de beurs.

Gratis nieuwsbrief: Ontvang educatie, unieke beurstips en interssante  beursanalyses in uw inbox.

Disclaimer: Handelen in aandelen brengt een risico met zich mee. Resultaten uit het verleden geven geen enkele garantie of indicatie over de toekomstige resultaten. Marktgevoel is niet verantwoordelijkheid of aansprakelijk voor de door u behaalde resultaten.De teksten in dit artikel vormen geen advies, het gaat slechts om de persoonlijke mening van de schrijver. Niets op de pagina’s van dit artikel dient op enige wijze te worden opgevat als een aanbieding of levering van financieel, beleggings- of ander professioneel advies. U dient met name advies in te winnen bij een gekwalificeerd expert voordat u een beleggingsbesluit neemt.Lees ook de volledige disclaimer. Marktgevoel BV weerhoudt zich van het innemen van posities op de financiele markten. Op deze pagina vindt u de posities van Marktgevoel BV en haar auteurs.

Reacties van beleggers:

   

De volgende beurstip...

Met het Contrair beleggen abonnement ontvangt u iedere eerste maandag van de maand één concrete contraire beurstip. Dit betekent dat u een uitgebreid rapport van minimaal 800 woorden ontvangt met een duidelijke heldere visie over één sterk ondergewaard bedrijf.

Natuurlijk kunt u nu en dan een winstje meepakken door met de massa mee te gaan, maar het is vaak lucratiever te zoeken naar aandelen die ondergewaardeerd zijn.

Contrair beleggen

Contrair beleggen is onze specialiteit en betekent:

  • 12 concrete beurstips per jaar
  • Anders dan de gemiddelde grijze beursanalist
  • Een eigen koers durven varen
  • Een trackrecord vanaf 2009

Abonneer nu! | slechts € 99,- per jaar!